Piața auto mondială este afectată încă de la finalul anului 2020 de o micșorare a stocurilor de chip-uri și alte componente electronice necesare pentru funcționarea autovehiculelor. Primele semne ale crizei au apărut prin decembrie 2020, când marii producători auto au anunțat reduceri ale ritmului de producție din lipsă de componente precum circuitele integrate. Renault, Ford, Honda, BMW, VW și General Motors au fost nevoite să oprească producția în toate uzinele. În România, Dacia și Ford au fost forțate să oprească producția de mai multe ori, în special în perioada februarie - aprilie. 

De ce nu sunt suficiente electronice pentru industria auto? În special pentru că în 2020 a crescut cererea de electrocasnice, televizoare, mașini de făcut pâine, telefoane, tablete, laptopuri, webcam-uri și alte electronice, iar companiile care produs astfel de electronice și IT au dat mai multe comenzi către fabrici. Și toți plătesc mai bine decât industria auto, care a dus la extrem reducerile de costuri. De asemena, mai multe incidente la fabrici de componente electronice din America si Japonia au afectat ritmul de producție din primele luni ale anului.

Se vor produce mai puține autoturisme

Producătorii auto vor produce în 2021 cu 3,9 milioane de mașini mai puțin și vor pierde vânzări totalizând 110 miliarde dolari din cauza crizei microprocesoarelor care va mai persista cel puțin câteva luni, conform unei analize AlixPartners. Analiștii pieței afirmă că una dintre lecțiile pe care trebuie să le învețe producătorii auto din tot ce se întâmplă este că nu pot negocia de pe poziții de forță cu furnizorii de procesoare.

AlixPartners estima la începutul anului că pierderile de producție vor fi 2,2 milioane unități și în valoare de 61 miliarde dolari. Acum, estimările s-au schimbat radical: 3,9 milioane mașini și vânzări mai mici cu 110 miliarde dolari din cauza crizei procesoarelor.

În întreaga lume vor fi produse anul acesta aproximativ 85 de milioane de mașini și criza merge încă spre mai rău, urmând ca lucrurile să se îmbunătățească spre trimestrul al treilea și al patrulea.

O mașină poate conține până la 1.500 de procesoare și numărul va crește în anii ce vin, mai ales că tot mai multă tehnologie este pusă pe mașini, chiar și pe cele de sub 20.000 de euro, în special pentru a crește siguranța în trafic.

Până la rezolvarea lucrurilor, companiile auto pot încerca să mai diminueze amploarea problemei fie negociind cât de mult se poate, fie făcând schimbări în procesul de producție pentru a nu mai include pe mașini unele sisteme opționale pentru care nu se găsesc cip-uri. Producătorii care au facilități de producție auto în România susțin că fac toate eforturile pentru ca producția să continue fără întreruperi majore ale fluxurilor, pentru ca țintele stabilite pentru final de an să fie respectate și comenzile către clienți să fie respectate.

Furnizori de chip-uri precum Bosh sau Continental, care livrează astfel de componente către fabricile auto din întreaga lume, au declarat că această reducere a producției poate continua până la jumătatea anului 2021.

Serus Auto are stocuri ale modelelor din ofertă pentru mărcile Dacia, Renault și Nissan, pe care le poți verifica la reprezentanțele din București și la Serus Ploiești. Profită și de ofertele din programul Rabla și  comandă mașina dorită!