Tehnologia GPL este un sistem cu alimentare dubla, care permite utilizarea vehiculului cu motoare benzina + GPL, imbunatatind astfel semnificativ autonomia. Solutia, perfectionata si optimizata in timp, aste viabila in special pentru masinile utilizate zilnic, pe distante mari. In prezent, aproximativ 15 milioane de vehicule folosesc GPL-ul ca si combustibil in Uniunea Europeană, in timp ce la nivel mondial peste 26 de milioane de autovehicule utilizeaza alimentarea cu GPL.

banner cta

Renault este unul dintre producatorii mondiali de anvergura care utilizeaza acest tip de alimentare pe mai multe dintre marcile din portofoliu. Motorizarile benzina + GPL existente pe masini Renault se bucura de succes si sunt un raspuns reusit la provocarea de a gasi noi cai de reducere a poluarii la nivel mondial.

Cu instalatie GPL din fabrica, aceasta solutie fiabila, usor de utilizat, accesibila si economica, contribuie la reducerea consumului de carburant si a emisiilor poluante.

Ce este GPL

GPL (sau LPG) este prescurtarea de la gaz petrol lichefiat si reprezinta o hidrocarbura obtinuta prin presurizarea butanului si a propanului, pentru a forma un lichid. In aceasta stare de agregare are un volum mai redus, ceea ce faciliteaza transportul, depozitarea si utilizare mai facila a acestui tip de combustibil.

Componentele unei instalatii GPL

Sistemul de alimentare cu GPL cuprinde cateva componente distincte, in functie de sistemul de injectie folosit de masina. Schimbarea sistemului de alimentare la masinile care folosesc injectia de benzina, spre deosebire de cele care folosesc alimentarea clasica prin carburator, implica folosirea unui reductor vaporizator electroasistat, a unui comutator conectat la sistemul original al masinii, a unui mixer specific si a altor componente electrice si mecanice.

Fie ca sunt sisteme MPI (multi point injection), sau SPI (single point injection), mixerele folosite sunt de mai multe feluri, in functie de punctul de alimentare cu GPL sau de forma lor constructiva (cu alimentarea centrala, radiala sau plate), putand fi montate in diverse puncte ale galeriei de admisie sau a regulatorului de amestec.

In esenta, o instalatie GPL are urmatoarele componente:

  • Rezervorul de GPL - poate fi cilindric sau toroidal;
  • Carcasa ermetica de protectie;
  • Multivalva;
  • Reductor vaporizator electroasistat;
  • Electrovalva GPL;
  • Electrovalva de benzina;
  • Valva de mixare;
  • Circuit de conducte de inalta presiune;
  •  Instalatia electrica.

Functionarea unei instalatii de alimentare la motoare benzina + GPL

Modelele Renault GPL sunt echipate cu un sistem de alimentare dubla, care include 2 rezervoare: unul pentru benzina si celalalt pentru GPL. Acest compartiment toroidal este amplasat in spațiul rezervat de obicei rotii de rezerva, pentru a nu afecta volumul portbagajului. Rezervorul GPL se umple printr-un orificiu amplasat in trapa pentru alimentare. Vehiculele alimentate cu GPL dispun de o supapa unisens, un dispozitiv de intrerupere a alimentarii la cel mult 80% din capacitatea rezervorului, o supapa de debit excesiv si o supapa de siguranta pentru presiune, care asigura o utilizare sigura si corecta.

 Aflat in stare lichida, GPL iese din rezervor prin multivalva si este transportat de sistemul de conducte spre compartimentul motor. Conducta de alimentare traverseaza o electrovalva GPL, care permite curgerea acestuia numai cand motorul este pornit si comutatorul este in pozitia GPL.

Ajuns in compartimentul motor, unde este amplasat reductorul-vaporizator, GPL-ul suporta o scadere de presiune, trecand simultan in faza gazoasa. Din reductor GPL-ul ajunge in mixerul aer/combustibil, plasat pe traseul de admisie. Acesta elibereaza un debit de gaz corespunzator cu nevoia motorului, astfel incat sa asigure carburatia optima in functie de stilul de conducere, consum si emisia de noxe.

Pe durata functionarii motorului cu GPL, electrovalva de benzina intrerupe alimentarea cu benzina a motorului. Daca se comuta, manual sau automat, pe alimentarea cu benzina , electrovalva GPL intrerupe alimentarea cu GPL a motorului.

Avantajele folosirii GPL

  • Este un carburant ecologic;
  • Arde aproape in totalitate, datorita compozitiei sale;
  • Nu produce miros sau fum;
  • Este disponibil la majoritatea statiilor de alimentare cu combustibil sau la statii dedicate;
  • Alimentarea cu GPL este la fel de simpla ca cea cu benzina si dureaza 2-3 minute;
  • Utilizarea GPL permite parcurgerea unor distanțe lungi fara realimentare;
  • Nu are impuritati, nu contine apa si nu duce la depuneri de calamina;
  • Contribuie semnificativ la reducerea costurilor cu combustibilul;
  • Emisiile de CO2 sunt mai mici decat in cazul motoarelor pe benzina sau motorina.

Consum si putere la motorizarile benzina + GPL

Daca vorbim de consum GPL pentru o astfel de motorizare, acesta este cu aproximativ 25% mai mare decat cel de benzina. Acesta este unul dintre putinele dezavantaje, GPL reusind sa compenseze la alte capitole. Acest combustibil este mai ieftin. Costă in medie cu 50% mai putin decat benzina si cu 40% mai putin decat motorina. Consumul mai mare este astfel compensat de pret si aduce economii importante in cazul utilizarii zilnice a masinii.

In timpul in care motorul este alimentat cu GPL, puterea motorului poate scadea cu aproximativ 7%, ceea ce conduce si la o scadere a vitezei maxime cu aproximativ 3 procente. La instalatiile GPL de ultima generatie, montate in fabrica de catre producator, aceasta diferenta de putere a devenit insesizabila.

Motorizarea TCe 100 GPL de la Renault

Pe fondul preocuparilor tot mai ridicate, atat la nivel european, cat si la nivel mondial, pentru reducerea emisiilor poluante, producatorul Renault a venit cu propriile solutii, pe care le-a implementat la nivelul marcilor din portofoliu. Propulsia asigurata de motoare benzina + GPL este prezenta pe anumite modele Renault, cat si pe modele Dacia.

Motorizarea TCe 100 benzina + GPL, cu un turbocompresor care asigura 100 de cai putere, imbina economia cu placerea de a conduce. La modelele Renault GPL, motorizarea TCe 100 GPL creste performanta, reducand in acelasi timp consumul de combustibil si emisiile de dioxid de carbon. Acest motor emite cu aproximativ 11% mai putin CO2 decat un motor echivalent alimentat exclusiv pe benzina, conform datelor furnizate de producatorul francez.

Motorizarea asigura un regim de putere maxima de 4800-5000 turatii/minut pentru benzina si 4600-5000 turatii/minut pentru GPL. Cuplul maxim este de 160 Nm la alimentarea cu benzina si 170Nm pentru alimentarea cu GPL.

Diferentele dintre cele două tipuri de carburant sunt vizibile mai ales la consum. Pentru un model Renault Clio, consumul de benzina este de 6,4 litri/100 km, iar cel de GPL creste la 8,4 litri/100 km. Utilizarea GPL aduce insa nu doar putere si cuplu mai mari, ci si emisii mai scazute de CO2: 107 g/km (GPL), fata de 121 g/km (benzina), în regim WLTP.

Distantele pe care le poti parcurge cu un model echipat cu acest motor sunt impresionate. Cu ambele rezervoare pline, modelele Renault GPL ating o autonomie cumulata de peste 1.000 de kilometri. Cele mai economice motoare pe benzina nu pot asigura aceasta autonomie.

Find montate direct din fabrica, sistemele de alimentare cu GPL de pe modelele Renault includ o serie de sisteme de siguranta pentru respectarea standardelor de securitate. Astfel, acstea pot intra inclusiv in parcarile subterane. Este un avantaj important, pentru ca masinile cu instalatii gaz aftermarket, chiar si montate in service-uri autorizate si omologate la Registrul Auto Roman nu pot intra in anumite parcari acoperite ale anumitor centre comerciale sau institutii.

Modele Renult echipate cu motoare TCe 100 GPL:

  • Renault Clio (echiparile LIFE si ZEN)
  • Renault Captur (echiparile ZEN si INTENS)

Daca acest material ti-a raspuns la intrebarile si temerile legate de alimentarea cu GPL, te asteptam in showroom-urile Serus Renault pentru a descoperi oferta de masini Renault echipate cu motoare benzina + GPL si pentru un drive test cu un asemenea model.