Mașinile echipate cu tehnologia hibrid par să fie la acest moment compromisul perfect între între era autovehiculelor cu motoare termice și era mașinilor full electrice. Prezentul și viitorul sunt îmbinate în același vehicul, oferind siguranța unei motorizări clasice și avantajele oferite de propulsia electrică. Tehnologia hibridă reușește să preia ce este mai bun din cele două tipuri de motorizări, cu prețul unor compromisuri necesare.
Primele mașini moderne cu motorizări hibride au intrat pe piața auto în 1997, odată cu modelul Prius, produs de Toyota și au fost urmate la doi ani de Honda Insight. Aceste două mașini au constituit baza pieței de mașini hibride și s-au bucurat de un mare succes pe continentul nord american.

Principiul general de funcționare al unei mașini hibride se bazează pe un set de baterii de voltaj mare, care se reîncarcă cu ajutorul energiei rezultate din frânare sau cu ajutorul motorului pe benzină sau diesel.

Există în prezent trei tipuri de tehnologii hibrid care echipează autoturismele:

- Hibrid clasic, care nu necesită încarcare la o priză, având o autonomie destul de scăzută. Când se descarcă bateriile, mașina continuă să fie propulsată de motorul termic.

- Hibrid mild, care nu oferă avantajul de a circula full electric. În acest caz, sistemul electric oferă un ajutor în plus pentru motorul cu ardere internă, prin alimentarea unor unități auxiliare, cum ar fi sistemul de climatizare sau cel audio.

- Hibrid plug-in, care poate fi încarcat la priză și asigură o autonomie mai mare, datorită acumulatorilor mai puternici, dar și motorului pe benzină sau diesel.

Dacă ești interesat de o mașină cu tehnologie hibrid, poți opta pentru una nouă sau poți achiziționa un model second hand. Diferențele în ceea ceprivește prețul de achiziție sunt importante între cele două variante. În România, modelele hibrid beneficiază de ecobonusuri importante la achiziție, prin programul RABLA Plus. Este vorba despre un tichet de 3000 de lei pentru achiziția unui model cu sistem de propulsie hibrid și 20000 de lei pentru mașini hibrid cu tehnologia hibrid Plug-in.

Problema bateriei în cazul mașinilor hibrid second hand

În cazul unei mașini hibrid second hand, principala preocupare a celor care doresc un astfel de model este legată de starea bateriilor. Acestea au o durată de exploatare optimă, autonomia asigurată urmând să scadă cu fiecare cicul de încărcare.

La începutul anilor 2000 bateriile pentru mașinile hibride erau fabricate din nichel-hidrură metalică (NiMH) dar, treptat, s-a trecut la bateriile din litiu-ion (Li-ion), mai performante.
Garanția oferită de producătorii auto în cazul mașinilor cu motoare hibride pleacă de la 5 ani sau 100.000 de km. În Europa garanția medie este de 8 ani sau 150.000 de km. Garanția pentru unele modele asigură înlocuirea bateriei doar în cazul în care aceasta îți pierde capacitatea de încărcare, în timp ce pentru alte modele garanția bateriei acoperă și scăderea capacității de încărcare sub un anumit procent.
Scăderea capacității de încărcare este influențată de mai mulți factori. Fiecare ciclu de încărcare diminuează capacitatea inițială. Căldura este un alt factor care afectează durata de viață a bateriei. Tocmai de aceea, anumiți producători au introdus circuite de răcire cu lichid a bateriilor, pentru a preveni supraîncălzirea acestora.
Chiar și așa, bateriile pot avea în prezent o durată de exploatare de până la 250.000 - 300.000 de km.
Pe prima generație de modele Toyota Prius, înlocuirea bateriilor costa peste 4000 de euro, dar fiecare nouă generație de baterii avea costuri de înlocuire mai mici. În prezent costul de înlocuire a bateriilor pentru modelele hibride poate varia între 1200 și 5000 de euro, în funcție de capacitatea acesteia. În anumite cazuri, doar anumite module ale bateiei sunt afectate și trebuie înlocuite, costul unui astfel de modul nou fiind de câteva sute de euro.

Mașinile hibride sunt o soluție pentru cei care vor să facă o trecere treptată de la mașinile cu motoare termice la cele full electric. Soluția ideală este achiziția unei mașini hibrid noi, dar se poate lua în calcul una second hand, cu condiția ca istoricul de exploatare a acesteia să confirme o utilizare corectă a bateriei. Dacă se pune problema înlocuirii bateriei, costul poate fi mult prea mare în raport cu valoarea mașinii și investiția nu este justificată.