Popularitatea masinilor electrice creste constant in randul soferilor din Romania, reusind sa reprezinte o pondere tot mai importanta in statisticile anuale privind vanzarile de autovehicule. Ritmul de crestere pentru segmentul de autoturisme electrice depaseste insa capacitatea de exindere a retelei de statii de incarcare dedicate, iar acest lucru reprezinta in acest moment o bariera mentala pentru cei care vor sa-si achizitioneze acest tip de masina.

“Range anxiety”- frica de a ramane fara combustibil inainte de a ajunge la destinatie, are acum un nou sens. Ce faci cand ramai fara curent la masina electrica? In lipsa unei statii de incarcare, ai doar optiunea de a chema o platforma pentru a transporta masina.

Autonomia oferita de bateriile cu care sunt dotate masinile electrice creste, datorita inovatiilor adoptate de producatorii auto, oferind putere pentru distante tot mai mari, dar densitatea punctelor de incarcare in Romania are nevoie de un upgrade constant. Utilizarea unei masini electrice in regim zilnic se poate face doar cu o infrastructura de incarcare ce ofera incredere oricarui sofer, indiferent de ce destinatie alege.

Categorii de vehicule electrice

Producatorii auto au dezvoltat mai multe tipuri de tehnologii pe care le-au implementat pe masinile electrice, unele care asigura puterea exclusiv electric, iar altele combinand bateriile cu motoare cu combustie interna si tehnologii de recuperare a energiei. Iata care sunt cele mai cunoscute dintre ele:

BEV (Battery Electric Vehicle) – este o masina pusa in miscare exclusiv de unul sau mai multe motoare electrice, fiind alimentata de o baterie. Aceasta trebuie reincarcata la o statie special conceputa in acest sens sau acasa, la o priza obisnuita. Timpii de incarcare difera in functie de cablu si metoda, variind de la cateva zeci de minute pana la 12 ore.

PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) – la acest tip de masina electrica puterea este generata de un motor cu combustie interna, concomitent cu un motor electric. Bateria motorului electric poate fi incarcata separat sau prin intermediul propulsorului termic.

HEV (Hybrid Electric Vehicle) – la acest tip de masina motorul electric lucreaza in acelasi timp cu motorul termic, reusind astfel performante de consum foarte bune.

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) – este o masina care se bazeaza pe motorul cu combustie interna insa utilizeaza un mic propulsor electric ca mecanism de conservare a resurselor la franare, mers constant sau opriri. Propulsorul electric nu este suficient pentru a deplasa de unul singur vehiculul insa va fi acolo pentru a permite oprirea motorului termic in circumstantele potrivite si repornirea prompta, economisind astfel carburant si diminuand emisiile poluante.

EREV (Extended Range Electric Vehicle) – este o varianta de PHEV in care bateriile pot fi incarcate la nevoie si de un mic generator de curent. Acest generator este practic un motor mic pe benzina si poate fi alimentat la orice statie de carburant.

Reteaua de statii de incarcare in Romania

Tara noastra este in topul tarilor europene cu cea mai slaba retea de statii de incarcare auto, cu o medie de 0.5 statii la 100 de kilometri. Alte 10 tari au mai putin de o statie la 100 de kilometri. Lituania, Grecia, Polonia si Letonia, impreuna cu Romania, se afla in Top 5 al celor mai putin „electrificate” state membre UE. Olanda, Luxemburg si Germania sunt tarile europene cu cea mai ridicara densitate a statiilor de incarcare pe 100 de kilometri, cu 47.5, 34.5 si respectiv 19.4 statii.

In Romania cea mai ridicata densitate se afla in Capitala si in marile metropole, zona rurala avand cel mai redus numar de statii de incarcare de-a lungul drumurilor. Autostrazile beneficiaza de un numar moderat de statii de incarcare, ceea ce face dificila traversarea Romaniei cu masini electrice avand autonomii mici sau medii. Autoritatile promit pentru perioada imediat urmatoare instalarea a peste 3000 de noi statii de incarcare pentru reteua de autostrazi. Daca acest lucru s-ar intampla, range anxiety nu va mai fi o asa mare amenintare pentru posesorii de masini electrice.

Cat dureaza incarcarea unei baterii auto

Timpul de incarcare, cand vine vorba de autoturisme electrice depinde de puterea prizei din statia de incarcare, capacitatea bateriei de pe masina si puterea cablului de incarcare folosit. Exista mai multe tipuri de statii de incarcare. Daca folosesti priza clasica de 220V, o incarcare dureaza peste 24 de ore in cazul unei baterii de 70 kWh. Exista prize Type 2 care permit incarcarea la curent alternativ, la o putere maxima de 22 kW. La acestea, un plin cu bateria care ajunge pentru o autonomie de 400 de km dureaza pana la sase ore, in functie de capacitatea cu care este absorbita puterea. Mufa tip CSS este de curent continuu si permite puteri de pana la 50 kW. Este cea mai cautata, pentru ca-ti permite sa incarci intr-o jumatate de ora o autonomie de peste 160 de km.

Cel mai utilizat tip de baterie pentru autovehicule electrice este cel litiu-ion, pentru ca ofera cel mai bun raport de energie Wh/kg. Exista insa si alte tipuri folosite, precum bateriile Zebra (pe baza de clorura de nichel-sodiu), bateriile plumb-acid sau bateriile nichel-metal. Performanta bateriilor este influentata de temperature exterioara si de echipamentele si functiile masinii utilizate in timpul calatoriei.

Exista aplicatii dedicate pentru a găsi toate stațiile de încărcare electrică din țară și din străinătate. Acestea iți ofera informații despre toate punctele de încărcare din apropierea ta, tipul acestora și tariful pe care trebuie să îl plătești pentru încărcare. Marile lanțuri de magazine și anumite centre comerciale pun la dispoziție, în parcări, puncte de încărcare a mașinilor electrice, fără a percepe, de regulă, un tarif.

Renault, pionier in mobilitatea electrica

Groupe Renault este un pionier in mobilitatea electrica si expert pe acest segment. De mai bine de 10 ani, Grupul a acumulat o experienta vasta in vehicule 100% electrice si hibride.  Gama de modele 100% electrice din acest moment este formata din ZOE E-TECH Electric, Kangoo E- TECH Electric, Twizy si Megane E- TECH 100% Electric, in timp ce Clio E- TECH, Arkana E- TECH si Captur E- TECH reincarcabil alcatuiesc segmental hibridelor. Pana la finalul anului viitor, Groupe Renault intentioneaza sa-si extinda gama electrica prin 8 modele complet electrice si 12 modele electrificate (hibrid si plug-in hibrid). Pe termen mediu, compania franceza are in plan ca in 2025 sa aiba gama cea mai putin poluanta de pe piata europeana, cu peste 65% din vehicule electrice si electrificate. Acest procent urmeaza sa ajunga la 90% in 2030.

In primele 7 luni ale anului 2021, modelele electrice Renault au fost pe podium atat la gama full electric, cat si la hibrid sau plug-in hibrid. Modelul 100% ZOE, ajuns la a doua generatie, se bucura de cea mai mare popularitate in Romania, dar si la nivel european, in 2020 fiind cel mai vandut model electric in Europa. Ponderea masinilor electrice in totalul parcului auto din Romania este de 2.2%, un procent mic, comparat cu Olanda, care are o pondere de 10 ori mai mare.

Tehnologie inovatoare pentru gama hibrida

Trenul de rulare utilizat in toate motoarele hibride Renault este disponibil in doua variante: E-TECH (full-hybrid, cunoscut si sub denumirea de HEV sau hibrid) si E-TECH Plug-in (plug-in hybrid, cunoscut si sub denumirea de PHEV sau hibrid reincarcabil)). Integrarea noii tehnologii in aceste modele este usoara, datorita atat noilor arhitecturi modulare CMF-B si CMF-C / D, care au fost proiectate de la inceput sa inglobeze capacitati electrice, cat si faptului ca sistemele E-TECH sunt mai compacte ca niciodata si pot fi montate in compartimentul motor al unei masini versatile, cum ar fi Clio.

Inginerii Renault au conceput o solutie revolutionara pentru o gama hibrida relevanta, originala si exclusiva - cu peste 150 de brevete - bazata pe o arhitectura hibrida „serie-paralel” pentru a asigura cea mai larga gama de combinatii si cele mai reduse emisii de CO2.

Recuperarea energiei si franarea regenerativa la masinile Renault

Tehnologia E-TECH optimizeaza utilizarea energiei atat la incetinire, cat si la franare. Regenerarea bateriei in timp ce vehiculul incetineste - cand soferul ridica piciorul de pe pedala de acceleratie si cutia de viteze este in modul „Drive”, motorul electric principal functioneaza ca generator. Recupereaza energia cinetica produsa prin decelerare si o transforma in energie electrica care este trimisa inapoi la baterie.

Mod „B”: pentru a recupera mai multa energie, cutia de viteze poate fi pusa in modul „Brake” (B). Acest lucru maximizeaza regenerarea la nivelul permis de capacitatea de stocare a bateriei, pana la o viteza de ralanti de aproximativ 7 km/h.

Franare regenerativa - cand soferul apasa pedala de frana, procesul de franare este declansat electric, cu o putere de franare hidraulica suplimentara provenind de la placutele de frana, daca este necesar. Tot aici, motorul electric asigura o franare suplimentara, recuperarea excesului de energie si returnarea acesteia la baterie - in conditiile in care capacitatea de stocare a bateriei permite.

Daca vrei sa treci peste range anxiety si sa descoperi avantajele unei masini electrice, te asteptam in showroom-urile Serus Renault cu cele mai performante modele 100% electrice sau hibride ale producatorului francez.