Prima functie specifica sistemului ADAS a aparut in anii 1950, odata cu sistemul de antiblocare a franelor (ABS). De atunci, tehnologia a avansat foarte mult. Acum acest sistem poate contribui eficient la manevrele dificile de parcare, poate detecta obstacolele de pe carosabil si erorile obisnuite de condus. Acest lucru contribuie la evitarea accidentelor de circulatie. 

Aproape toate accidentele auto sunt cauzate de o eroare umana, care poate fi evitata cu ajutorul sistemelor  avansate de asistenta pentru sofer. Rolul acestora este de a preveni decesele si ranirile, prin reducerea numarului de accidente. 

Sistemele avansate de asistenta pentru sofer sunt echipamente standard pentru multe autovehicule. Caracteristicile precum controlul adaptiv al vitezei, asistenta pentru mentinerea benzii si senzorii pentru unghiul mort ofera sansa unor calatorii sigure, lipsite de evenimente neplacute. 

Ce este ADAS? 

Sistemele avansate de asistenta pentru sofer sunt elemente tehnice care imbunatatesc siguranta masinii. Acestea sporesc, de asemenea, timpii de raspuns la posibilele amenintari din trafic, prin avertizare timpurie si sisteme automatizate.  

Aceste dispozitive pot oferi date importante despre trafic, ambuteiaje si rute recomandate, astfel incat experienta condusului sa fie una cat mai placuta. De asemenea, pot detecta oboseala si neatentia soferului, pentru a emite semnale de avertizare. In plus, pot prelua controlul condusului prin efectuarea de sarcini simple, cum este controlul benzii de rulare, sau prin  manevre dificile, precum este depasirea sau parcarea.   

In zilele noastre, majoritatea automobilelor sunt echipate cu caracteristici standard de siguranta. Sistemele de avertizare pentru unghiul mort, care utilizeaza microcontrolere, senzorii si sisteme de supraveghere sunt deja functii obisnuite pentru toti conducatorii auto.   

Unele dintre functiile sistemului de asistenta sunt integrate in dotarile standard, in timp ce altele pot fi adaugate ulterior, pentru a personaliza autovehicul in functie de preferintele soferului. In mod normal, ADAS cuprinde urmatoarele: 

  • Cruise control adaptiv (ACC); 
  • Sisteme de franare antiblocare; 
  • Alerta de coliziune directa; 
  • Sistem de protectie pentru faza lunga; 
  • Alerta de parasire a benzii; 
  • Recunoasterea semnelor de circuloatie. 

Aceste caracteristici se bazeaza fie pe o camera frontala simpla, fie pe una cu stereoviziune. Camerele sunt montate in interiorul masinii pe bara fata, in spatele oglinzii retrovizoare, in zona stergatoarelor. 

Prin urmare, termenul ADAS se refera in prezent la o varietate de sisteme pasive si active.  Unele functii  sunt atat de bine dezvoltate,  incat acestea sunt obligatorii in prezent in unele parti ale lumii.  

Elemente ADAS pasive si active 

In sistemul de asistenta pentru sofer pasiv, computerul informeaza conducatorul  despre o anumita conditie nesigura de drum, iar soferul trebuie sa ia masuri pentru a preveni un accident. 

Metodele tipice de avertizare includ: 

  • Sunete; 
  • Lumini intermitente. 

Uneori, exista si avertizare fizica. De exemplu, volanul vehiculului poate vibra pentru a-l avertiza pe sofer ca a depasit banda continua. 

Sistemul activ, insa, actioneaza direct. De exemplu, franeaza automat masina, dupa cum este necesar, pentru a evita lovirea unui vehicul din fata sau a altui obiect (pietoni, animale sau orice altceva aflat pe banda de deplasare). 

Principalele aplicatiile ADAS sunt: 

  1. CONTROL ADAPTIV 

Controlul adaptiv al vitezei de croaziera este una dintre cele mai comune si utile caracteristici ale sistemelor avansate de asistenta pentru sofer. Foloseste senzori pentru a detecta masinile din fata, apoi opereaza controlul de croaziera al vehiculului pentru a mentine o viteza stabila, cu scopul de a pastra distanta. Daca avertizarile de parasire a benzii sau franarea automata de urgenta sunt activate, controlul adaptiv al vitezei de croaziera ia masuri pentru a mentine banda. 

  1. MONITORIZAREA PUNCTULUI MORT 

Monitorizarea unghiului mort avertizeaza soferii atunci cand se apropie de o alta masina sau de un pieton aflat intr-un punct mort. Monitorizarea zonelor greu accesibile vederii poate fi activata de catre sofer. 

  1. AVERTIZARE DE PARASIRE A BENZII 

Sistemele de avertizare pentru parasirea benzii alerteaza daca masina incepe sa schimbe directia de mers, fiindca aceasta actiune poate provoca numeroase accidente. Sistemul foloseste senzori pentru a urmari viteza si pozitia masinii. Daca autoconducerea este disponibila ca optiune, aceasta poate prelua directia, atunci cand masina incepe sa se deplaseze in lateral.  

  1. FRANARE AUTOMATA DE URGENTA 

Franarea automata de urgenta contribuie eficient la evitarea accidentelor auto. Sistemul este activ prin senzori care detecteaza o coliziune iminenta.  

  1. FARURI ADAPTIVE 

Farurile adaptive folosesc senzori pentru a se orienta dupa miscarea volanului,  in special in curbe sau pe zone denivelate. Aceasta caracteristica ajuta la iluminarea eficienta a carosabilului, fara a deranja ceilalti conducatori auto. Sistemul avansat de asistenta pentru sofer poate ajuta foarte mult la imbunatatirea vizibilitatii pe timp de noapte. 

  1. ASISTENTA AUTOMATA LA PARCARE 

Tehnologiile de asistenta automata la parcare includ senzori pe barele de protectie din spate si fata, care masoara locurile de parcare disponibile si le detecteaza pe cele potrivite pentru masina. Soferul primeste o alerta prin care este anuntat ca sistemul preia controlul asupra acceleratiei, franelor si directiei vehiculului, pentru a efectua parcare automata laterala, cu fata sau cu spatele. 

  1. SISTEM DE NAVIGARE 

Un sistem de navigatie foloseste o varietate de senzori, inclusiv GPS, pentru a oferi soferilor indicatii de calatorie. Este un instrument care ii ajuta pe conducatori sa urmeze o ruta, oferind instructiuni pe ecran si indicatii vocale, astfel incat acestia sa se poata concentra asupra drumului. Unele sisteme de navigatie arata, de asemenea, informatii exacte despre trafic si ofera rute alternative, in cazul in care exista ambuteiaje. 

  1. DETECTAREA SOMNOLENTEI SOFERULUI 

Somnolenta soferului reprezinta un risc major pentru siguranta si poate duce la accidente rutiere grave. Unele sisteme avansate de asistenta pentru sofer sunt concepute pentru a detecta cand conducatorul este somnoros. Acestea analizeaza miscarea capului soferului si ritmul cardiac, pentru a verifica daca acesta prezinta semne de somnolenta. Unele sisteme includ o avertizare sonora sau un mesaj pe ecranul tabloului de bord. 

  1. RECUNOASTEREA SEMNELOR RUTIERE 

Una dintre functiile de baza ale aplicatiei ADAS este recunoasterea semnelor rutiere. Aceasta tehnologie foloseste o camera pentru a identifica si interpreta semnele de circulatie, apoi avertizeaza soferul daca nu respecta limita de viteza sau daca exista o scoala in fata. Aceste informatii pot fi prezentate in mai multe moduri, inclusiv printr-un avertisment sonor sau  o notificare vizuala pe panoul digital.  

ADAS reprezinta o serie de functii vitale in sofat. Cele mai moderne modele auto, precum Renault Austral, sunt dotate cu sisteme avansate de asistenta pentru sofer. Mergi intr-o reprezentanta Renault Bucuresti pentru a analiza gama de autovehicule Renault dotate cu ADAS.  

Siguranta este importanta in trafic, asa ca alege sa conduci prudent cu ajutorul unui sistem avansat de asistenta!