Aparut la inceputul secolului trecut, datorita inginerului german Rudolf Diesel, motorul cu ardere interna alimentat cu motorina, a fost adoptat treptat de industria auto si a devenit pana la finalul secolului XX varianta preferata de majoritatea soferilor din intrega lume.
Preocuparea tot mai mare a omenirii pentru reducerea poluarii a afectat in cele din urma si industria auto. Normele tot mai stricte impuse producatorilor au determinat schimbari periodice la nivelul motoarelor diesel si a celor pe benzina, care au beneficiat de tehnologii tot mai eficiente de reducere a noxelor. Aparitia si dezvoltarea motoarelor electrice a intensificat si mai mult lupta in zona motorizarilor pentru industria auto. In prezent motoarele diesel, ca si cele pe benzina, lupta sa-si dovedeasca atuurile, oferind inca o alternativa reala pentru cumparatori.


Care sunt avantajele unui motor diesel


Gandit ca un motor solid, care sa functioneze cu mai multe tipuri de combustibili, motorul diesel a fost in cele din urma adaptat pentru alimentarea cu motorina, un derivat al petrolului care ofera mai multa energie decat benzina.


Consum mai mic
Energia mai mare produsa de motorina determina un prim si foarte important avantaj al motoarelor diesel - consumul redus. Comparativ cu cele pe benzina, un motor diesel poate avea un consum cu 25-30% mai mic, oferind aceeasi putere. Odata intrata in camerele de ardere ale motorului, motorina are o ardere constanta la o presiune mai mare.


Cuplu mai mare
Cantitatea mai mare de energie eliberata de arderea amestecului de aer si motorina dintr-un motor diesel pentru o perioada mai lunga de timp asigura performante cu pana la 50% mai ridicate comparativ cu motoarele pe benzina. Acest lucru se traduce intr-un cuplu mai ridicat, obtinut la turatii mai mici. O masina echipata cu un motor diesel va avea performante mai bune la urcarea unui deal sau la tractarea unei rulote. Tocmai de aceea motorizarile diesel sunt mai potrivite pentru camioane, SUV-uri, autoutilitare sau monovolume.


Fiabilitate ridicata
Pentru ca trebuie sa reziste la compresii mult mai mari decat in cazul celor pe benzina, motoarele diesel au o constructie mai solida, in special la nivelul blocului motor. Raportul de compresie al unui motor diesel poate varia intre 14:1 si 24:1, in timp ce un motor pe benzina aspirat are valori cuprinse intre 6:1 si 11:1. Daca sunt intretinute corespunzator, motoarele diesel pot avea o durata de exploatare mai ridicata.


Costuri avantajoase
Desi pretul de achizitie a unei masini echipate cu un propulsor diesel este mai ridicat decat in cazul uneia cu motor pe benzina, costurile de exploatare pot fi mai scazute. Intervalele de revizie sunt mai rare la un motor pe motorina, iar consumul mai mic se traduce si in bani mai putini pentru alimentare. Important este insa ca masinile diesel sa fie utilizate in special pentru drumuri extraurbane, exploatarea acestora sa se faca in parametri impusi de producator si intretinerea sa se faca la timp si cu piese originale pentru ca potentialul acestei motorizari sa fie utilizat din plin.
Chiar daca nivelul de emisii poluante a fost intotdeauna mai ridicat la un motor diesel decat la unul pe benzina, tehnologiile implementate constant de producatori au redus substantial impactul acestor motorizari asupra mediului inconjurator. Utilizarea biodieselului, filtrele DPF sau folosirea aditivilor speciali sunt solutii care ajuta actualele generatii de motoare diesel sa faca fata normelor de poluare impuse industriei auto.


Gama de motoare diesel Renault


Motoarele cu ardere interna diesel folosite pe gama de modele Renault sunt dezvoltate de catre Nissan Motor Co. Ltd. si Renault Group. dCi (diesel Commonrail injection) este denumirea comerciala a acestor motoare, care beneficiaza si de o turbina (Turbo).
Numele sistemului dCi provine de la rezervorul comun de înalta presiune (common rail) care alimenteaza cu carburant toti cilindrii. In cazul sistemelor de injectie diesel (motorina) conventionale, presiunea carburantului trebuie sa fie generata individual, pentru fiecare injectie. La sistemul de injectie common rail generarea presiunii este separată de injectie, ceea ce inseamna ca exista in mod constant carburant la presiunea necesara disponibil pentru injecţie. Numarul care urmeaza dupa dCi (de exemplu dCi 100) reprezinta puterea exprimata in cai putere.
Pentru reducerea emisiilor poluante, toata gama actuala de motoare dCi este echipata cu un sistem de reducere catalitica selectiva (SCR), care functioneaza cu aditiv AdBlue®. Aceasta tehnologie transforma continuu oxidul de azot (NOx) emis de motoarele diesel in gaze inofensive (vapori de apa si azot) prin injectarea de amoniac (NH3) din AdBlue® in catalizatorul sistemului de evacuare al masinii.
Fiind eficienta in orice situatie, aceasta tehnologie nu afecteaza randamentul motoarelor Blue dCi. Utilizarea acestei tehnologii asigura respectarea noilor standarde de reducere a poluarii, care sunt mai exigente.


Despre AdBlue®


Compusa din 32,5% uree pura si 67,5% apa demineralizata, AdBlue® este o solutie apoasa, incolora si inofensiva. Un rezervor plin de AdBlue® este suficient pentru circa 7 – 8 plinuri de motorina.
Rezervorul AdBlue este separat de cel pentru carburant si poate fi accesat cu usurinta, fie prin aceeasi clapeta ca rezervorul diesel, fie printr-o clapeta separata. Solutia AdBlue® este disponibila in majoritatea statiilor de alimentare. Vehiculul te anunta automat cand trebuie sa umpli rezervorul de AdBlue®.

Motorizari diesel disponibile pe modelele Renault:
Blue dCi 100 – Renault Clio
Blue dCi 115 si Blue dCi 115 EDC – Renault Megane
Blue dCi 116 EDC – Renault Kadjar
Blue dCi 190 X-TRONIC - Renault Koleos
Blue dCi 160 EDC si Blue dCi 200 EDC – Renault Talisman
Blue dCi 110 si Blue dCi 150 – Renault Trafic Combi
Blue dCi 150 EDC si Blue dCi 170 EDC – Renault Trafic Combi si Renault Trafic Spaceclass
Blue dCi 75 si Blue dCi 95 – Renault Express Van
Blue dCi 120 si Blue dCi 146 – Renault Trafic Furgon
Blue dCi 131, Blue dCi 135, Blue dCi 145, Blue dCi 150, Blue dCi 165 si Blue dCi 180 – Renault Master


Viitorul motoarelor diesel Renault


Renault a anuntat ca nu va investi in dezvoltarea unei noi generatii de motoare diesel, dar va continua sa le imbunatateasca pe cele existente. In prima parte a anului 2021, Luca de Meo, CEO-ul grupului Renault, declara ca acestea nu vor primi o generatie noua in viitor. Aceasta decizie vine in contextul obiectivelor grupului francez de a deveni neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon la nivel global. Pana in 2025, Renault si-a propus ca 65% din vanzarile sale la nivel european sa fie reprezentate de vehicule electrice. Cota ar urma sa ajunga la 90% din totalul modelelor comercializate pana in 2030.
Daca vrei sa te bucuri de avantajele unei motorizari diesel performante si adaptata celor mai noi standarde de reducere a emisiior poluante, vino in showroom-urile Serus Renault si testeaza modelele echipate cu motoare Blue dCi.